Diagnose van leerstoornissen

Onze ervaring in verband met de diagnose van een leerstoornis :

De diagnose van de leerstoornis heeft bij mijn dochter heel wat voeten in de aarde gehad.

Het is allemaal begonnen bij de vaststelling dat onze eerste dochter teveel aandacht kreeg en onze tweede dochter hierdoor pyschologische problemen had, wat zich onder andere uitte in een psychogene hoest.

Waarom gaven we zoveel aandacht aan onze eerste dochter ?

*** het diagnostisch onderzoek bij de psycholoog (eerste leerjaar) ***

Er volgde een diagnostisch onderzoek bij een psycholoog, terwijl we als ouders er vanuit gingen dat het probleem bij de tweede dochter lag.
Uit het diagnostisch onderzoek van onze eerste dochter bleek dat ze een totaal IQ had bij deze test van 114, een verbaal IQ van 118, een performaal IQ van 105. Het verbaal begrip was 123, de perceptuele organisatie was 106 en de verwerkingsnelheid 94.
Er was een vermoeden van ASS, maar dit zou ook kunnen gekaderd worden binnen dyslexie.
De psycholoog verwees ons door naar een kinderpsychiater om uitsluitsel te geven over ASS en naar een logopedist voor diagnose dyslexie.

** onderzoek door logopedist (eerste leerjaar) ***

Na 6 maanden intensieve begeleiding kon de diagnose dyslexie worden vastgesteld. Ze heeft ook moeilijkheden met wiskunde.

*** kinder/jeugdpsychiatrisch onderzoek (tweede leerjaar) ***
Het besluit van het kinder/jeugdpsychiatrisch onderzoek  was dat er geen argmumenten voor een autisemspectrumstoornis voor handen waren, maar dat mogelijks een automatisatieprobleem de oorzaak zou kunnen zijn.
De kinderpsychiater verwees ons door naar een kinderneuroloog om toch maar uit te sluiten dat er een neurologisch deficit zou zijn.

*** het kinderneurologisch onderzoek (4de leerjaar) ***
Uit het kinderpsychologisch onderzoek bleek in eerste instantie geen particulariteiten.
De kinderneuroloog verwees ons door naar de Leerkliniek UZ Brussel omdat daar complexe leerstoornissen, multidisciplinair onderzocht kunnen worden, dit was ook op vraag van het CLB.


*** onderzoek leerkliniek (4de leerjaar) ***

Uit het neuropsychologisch onderzoek bleken duidelijk moeilijkheden voor de aandacht en impulscontrole, volgehouden aandacht, selectieve aandacht en verdeelde aandacht, en een traag werktempo.
Het neurologisch onderzoekt toonde geen grote bijzonderheden, maar bij de coördinatieproeven had ze het moeilijker bij een snelle uitvoering.
Uit het psychomotorisch onderzoek blijken duidelijke motorische en visueelruimtelijke moeilijkheden, wat wijst op DCD.
Het logopedisch onderzoekt toont ernstige automatisatiemoeilijkheden die een weerslag hebben op het lezen, schrijven en rekenen (leerstoornis).
Algemeen werd besloten dat er een automatisatiestoornis is bij normale intelligentie. De moeilijkheden que automatisatiestoornis hebben een rechtstreekse weerslag op elk ontwikkelingsdomein, dagdagelijks functioneren, schools functioneren (veralgemeende leerstoornis) en motoriek (DCD), wat ook een negatieve invloed heeft op aandacht en concentratie.
Er werd onder andere geadviseerd om Eureka Onderwijs te proberen.
Op vraag of deze diagnose specifieker kon worden gesteld was het antwoord negatief, omdat ze kenmerken heeft van dyspraxie, dyscalculie, dysorthografie, ADD, ... en dat men moeilijk alle labels kan geven, dus wordt het een veralgemeende leerstoornis.
Het was voor het eerst dat ik hier van hoorde, je vindt er ook niets over terug op internet.

*** onderzoek door Eureka (4de leerjaar) ***

Dyslexie was overduidelijk.

Er werden delen van de iq-test van 2 jaar oud hertest, in hier scoorde ze nu hoger dan in het verleden, wat aangaf dat haar iq misschien zelfs hoger ligt dan eerst gesteld. Eigenlijk sluipt ook hier de veralgemeende leerstoornis automatisatieproblemen in door wisselende resultaten en weinig bonuspunten voor tijd.

De diagnose van de leerkliniek werd bevestigd, met die bemerking dat ze ook kenmerken heeft van ASS vooral op het vlak van leren en verwerven van kennis. Dit was één van de redenen dat men dagonderwijs bij Eureka niet aangewezen was omdat het probleem van overzicht en linken kunnen leggen in het Eureka Onderwijs zeer veel gebruikt wordt. Ook zou ze later moeilijkheden hebben om de aangeleerde technieken zelf automatisch toe te passen, eens Eureka Onderwijs wordt beëindigd.
Er werd gesteld dat Eureka Onderwijs kinderen met deze kenmerken maar 2x per jaar tegen komen en dat deze kinderen overal uit de boot vallen.

Als ouders waren we ontgoocheld, het is toch een kans dat je dochter niet krijgt, maar langs de andere kant vonden we de diagnose correct. Eureka Onderwijs kost 9200,00 euro per jaar, wordt meestal twee jaar gevolgd, en is vanuit onze regio niet gemakkelijk bereikbaar.

Eureka Onderwijs verwees ons door naar een functionele optometrist om de oogbewegingen en focus te laten nakijken.

*** onderzoek door functionele optometrist ***

Eigenlijk had dit onderzoek al veel vroeger moeten gebeuren.
Er zijn oogcoördinatieproblemen en focus-problemen.
Er is een behandeling nodig om dit te verbeteren.

*** nieuwe analyse in 6de leerjaar door kinderpsychiater ***

Na een nieuwe analyse door de kinderpsychiater heeft onze dochter de diagnose ASS, in combinatie met een algemene automatisatiestoornis, dus twee kapstokken om het zo te stellen. Bij de eerste testing door kinderpsychiater werd hier over gekeken omdat onze dochter een geweldig goed kopieergedrag heeft en zo compenseert waardoor haar ASS niet zo opvalt.

*** eindanalyse en diagnose ouders ***

Onze dochter heeft een veralgemeende leerstoornis : automatisatieprobleem en ASS

Daar komt het op neer.

Ze heeft Dyslexie (wat een automatisatieprobleem de facto is), DCD (Dyspraxie) en gedeeltelijk kenmerken van ASS, ADD, dysorthografie, dyscalculie, wat de leerproblemen betreft en oogcoördinatieproblemen en focusproblemen wat zicht betreft.

Ze heeft eveneens een autisme spectrum stoornis.

Zo zie je maar dat een diagnose niet zo eenvoudig is dan ze lijkt.

Uit voorgaande blijkt ook hoe zeldzaam ze ook kunnen zijn.

Dikwijls wordt het multidisciplinaire onderzoek over het hoofd gezien. Dit is echt wel nodig.

Zie hiervoor ook de pagina over complexe leerstoornissen.


Hieronder kunnen reacties/ervaringen gegevens worden over diagnoses van leerstoornissen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten